МЕНЮ
МЕНЮ
Шпигун, який мене «закадрив»:
фотокамери бондіани
До виходу 25-ї частини історії Бонда – Джеймса Бонда – разом із Getty Images досліджуємо найцікавіші девайси для зйомки, без яких шпигунська діяльність агента 007 була б куди менш ефективна
Бібліотека найбільшої цифрової медіаплатформи Getty Images, яку в Україні ексклюзивно представляє компанія Global Images Ukraine, налічує понад 415 млн одиниць фото- та відеоконтенту, створеного як потужними студіями й агентствами, так і авторами-фрілансерами. І гадається, що якби в агента 007, котрий повсякчас рятує світ, було трохи більше вільного часу, то він би й сам міг стати успішним фрілансером Getty, адже крута фото- та відеозйомка – навіть за найекстремальніших обставин – одна з ключових компетенцій супершпигуна. Не забудуть про неї і в новому фільмі «Не час помирати», що стартував в українському прокаті 30 вересня.
Кінотеатри усього світу чекають на фанатів бондіани / Photo by Gabe Ginsberg / Getty Images
Будете в кіно – зверніть увагу на смартфони Бонда і його коллеги, агента 00. Попередній фільм бондіани – «007: Спектр» (2015) – спровокував справжню війну між виробниками гаджетів для фото- та відеозйомки: кажуть, що компанія Samsung пропонувала $5 млн гонорару і ще $50 млн на просування фільму за продакт-плейсмент однієї з моделей Galaxy, а Sony – $18 млн за розміщення смартфона Xperia Z4 (у підсумку смартфон-зіркою передостанньої на сьогодні частини бондіани стала Sony Xperia Z5, проте сума угоди лишилася невідомою). А цього разу до рук Бонда з товаришами потрапили смартфони Nokia. Останніми роками колись суперпопулярний бренд відверто здав позиції на ринку, і позиціонування як нового «бонд-смартфона» – спроба цю популярність повернути.

До речі, за інформацією британського таблоїду Mirror, новий фільм бондіани – рекордсмен за продакт-плейсментом: різні бренди, зокрема виробники фото- й відеотехніки, вклали в розміщення у ньому 75 млн фунтів стерлінгів (приблизно $102,6 млн).
Деніел Крейг на прем'єрі «Не час помирати» / Photo by Tristan Fewings / Getty Images for EON Productions, Metro-Goldwyn-Mayer Studios, and Universal Pictures
Добре й наочно про маркетинг-ефект фільмів про Бонда сказав Дерріл Колліс, директор одного з провідних британських агентств із продакт-плейсменту Seesaw Media: «Це кліше, що Бонд – чоловік, з яким хоче бути кожна жінка і яким хоче бути кожен чоловік. Але з погляду маркетингу костюм Джеймса Бонда справді означає більше, ніж костюм Деніела Крейга. Бажання людей керувати тією самою машиною, що й Бонд, пити те, що він п'є, та носити те, що він носить, неймовірне. Я сам відчув ефект Бонда: у фіналі «007: Координати «Скайфолл» Джеймс забирає до маєтку Скайфолл стару куртку Barbour – і в реальності ці куртки відразу ж розпродані. Вони коштували в магазинах 400 фунтів стерлінгів, але невдовзі люди стали продавати їх на Ebay за 2 тис. фунтів. Я добре це запам'ятав, бо й сам придбав». З огляду на це легко зрозуміти, чому саме бондіану Nokia вибрала для свого «маркетингового відродження», але... все пішло не за планом.

Спочатку через зміну режисера (Денні Бойла, що самоусунувся, замінив Кері Фукунага), а потім через пандемію COVID-19 вихід фільму, спершу запланований на листопад 2019 року, неодноразово переносився. В результаті перша Nokia-зірка бондіани – модель 8.3 5G – морально застаріла і станом на осінь-2021 уже жодним чином не відповідала головній ідеї «у Бонда – тільки найкраще та сучасне». Довелося перезнімати деякі сцени, а де це було неможливо – використовувати комп'ютерні технології заміни зображення: і в «Не час помирати» з'явився новенький флагман Nokia XR20, оснащений двомодульною камерою (48 + 8 Мп) з фазовим автофокусом і двома спалахами, за допомогою яких агент 00 (Лашана Лінч) активно шпигує у свіжому рекламному ролику.
Але є у Бонда фотогаджети, над якими час практично не має влади, – фотоапарати легендарних профільних брендів: таких як Leica.

Історія любові агента 007 і Leica тягнеться ще від 1959 року, з роману Яна Флемінга «Голдфінгер». Точніше, з оцього його фрагмента: «Бонд піднявся у свій номер, дістав із валізи фотоапарат M3 Leica, експонометр MC, фільтр K2 і тримач спалаху. Вставив спалах у гніздо та зарядив плівку. Вийшовши на балкон, він прикинув, де буде сонце о пів на четверту, повернувся до кімнати і встановив потрібну витримку. Зробивши кілька пробних кадрів, аби переконатися у справності фотоапарата, Бонд відклав його вбік». Усі ці приготування спецагент робив для стеження за мультимільйонером Ауріком Голдфінгером, головним антагоністом роману й однойменного фільму, що вийшов 1964 року.

Першим екранним Бондом став легендарний Шон Коннері: він знявся в перших п'яти фільмах про секретного агента. Крім третього, «Голдфінгера», це «Доктор Ноу» (1962), «З Росії з любов'ю» (1963), «Кульова блискавка» (1965; на фото він саме на зйомках цього проекту) і «Живеш тільки двічі» (1967). Потім була перерва, а 1971-го Коннері повернувся до ролі агента 007 – у фільмі «Діаманти залишаються назавжди» / Photo by Donaldson Collection/Michael Ochs Archives/Getty Images
Що ж, мабуть, легендарна «лійка» – найпостійніша з усіх «фотодівчат Бонда»: він її, звісно, зраджує, але завжди повертається. От і в новому фільмі повернувся. Йдеться про модель 2019 року Leica Q2, яка стала найдорожчим компакт-фотоапаратом на ринку. Навіть через рік після виходу її середня ціна у світі була майже $5-5,5 тис., а зараз в Україні камера залежно від моделі коштує ще дорожче: від 162 тис. до 184 тис. грн, тобто $6-7 тис. Утім, за приблизно ті самі гроші цієї зими можна було придбати і справжній ексклюзив – фотокамеру спеціальної бондівської серії Leica Q2 Daniel Craig x Greg Williams, дизайн якої був розроблений брендом у колаборації з виконавцем ролі Джеймса Бонда й офіційним Бонд-фотографом, що працював на зйомках «Помри, але не зараз», «Казино «Рояль», «Квант милосердя», «007: Координати «Скайфолл» і, звісно, «Не час помирати». Загалом випустили 750 таких фотокамер – кожна з персональним номером.
Засвітилися в «Не час помирати» і «прості» модифікації: Leica M10 – в епізоді в будинку Бонда на Ямайці, й Leica Q2 – її можна помітити в апартаментах агента Q. А ще для фільму випустили вже геть лімітовану модель Leica Q2 007 Edition: лише 250 камер до 25-го фільму – гарна гра цифр! Ціна теж гарна: майже $8 тис.
Ще один легендарний фотобренд, нерозривно пов'язаний з Бондом, – Minox, пік масової популярності котрого припав на середину 1970-х, хоча спецагенти будь-якого штибу вподобали його набагато раніше. Компанія розпочала виробництво фототехніки ще 1937 року. А стала відома передусім завдяки своїм мініатюрним – по-справжньому шпигунським! – фотокамерам: крихітним (за розмірами меншим за сигару, а за вагою легшим за запальничку) плівковим фотоапаратам, що маіють здатність макрофокусування. Камери Minox привернули увагу спецслужб США, Великої Британії та Німеччини, а також більшої частини Східного блоку (Східна Німеччина, Румунія). Під час Другої світової Minox використовувалися як агентами розвідки країн нацистського блоку, так і альянтів. А пізніші моделі мали великий попит у шпигунів аж до 1980-х років, активно взявши участь у холодній війні.
Природно, що й у фільмах про супершпигуна всіх часів і народів Джеймса Бонда теж мав бути Minox.
Оця крихiтка Minox B Subminiature, наприклад, засвітилася в «Ліцензії на вбивство» (1989). А її колега Minox A IIIs раніше знялась у фільмі «На секретній службі Її Величності» (1969) / Photo by Smith Collection/Gado/Getty Images
Був у Бонда й Nikon. Зокрема – легендарна модель Nikon F: малоформатний однооб'єктивний дзеркальний фотоапарат, який став родоначальником однойменної лінійки професійних камер Nikon, що випускався з 1959 по 1974 роки.
Звісно, для агента 007 фотоапарат удосконалили. Так, у фільмі «Чоловік із золотим пістолетом» (1974) технік Q дає Джеймсу Бонду – Роджеру Муру – модифікований Nikon F. Усередині цієї версії захована мініатюрна ракетна установка. Під час випробувань у штаб-квартирі МІ-6 «фотик» спромігся зробити дірку в цегляній стіні / Photo by Albert Moote/Michael Ochs Archives/Getty Images
Узагалі многофункціональні гаджети – одна з головних «фішок» Бонда. І фотоапарати не виняток. У «З Росії з любов'ю» (1963) у спецагента був справжній диво-гаджет на ті часи: диктофон і фотоапарат «в одному флаконі» (щоправда, «флакон» був не найкишеньковіших розмірів – десь як невелика валіза). У «Кульовій блискавці» (1965) у нього з'явилося ще одне диво дивне: фотоапарат, що дозволяв знімати в цілковитій темряві на інфрачервону плівку, серіями до 8 знімків. У «Виді на вбивство» (1985) фантазія сценаристів зайшла геть далеко: вони примудрилися вмістити плівковий (!) фотоапарат у перстень. А в «Ліцензії на вбивство» (1989) в розпорядженні МІ-6 опинився модифікований Polaroid зі... вбудованим бойовим лазером.

До речі, фанати бондіани не полінувалися й до прем'єри попередньої частини бондіани 2015 року зібрали всі супергаджети Бонда – зокрема, звісно, фото- та відеокамери – в отаку вражаючу добірку.
Про те, як Джеймс Бонд став асоціюватися з ексклюзивними речами найвищої якості – і відповідної ціни, – добре сказала постійна продюсерка фільмів бондіани Барбара Брокколі: «Це почалося з книжок. Ян Флемінг дуже докладно описував усе, чим користується Бонд, – чи то келих вина, їжа, що він їсть, машина, котрою він керує, або те, в який костюм він одягнений. Так Бонд став синонімом якісних товарів. Коли ти гадаєш, що завтра тебе може вже не бути серед живих, ти хочеш отримати все найкраще». Зокрема, звісно, найкращі знімки – саме такі, як можна знайти в колекціях Getty Images.
Текст: Анна Давидова
Дизайн: Андрій Поліщук
Фотоматеріали: Getty Images
Літературний редактор: Марина Дерська