МЕНЮ
МЕНЮ
На фотослужбі Її Величності:
як створювати королівський контент
Як це – майже 20 років знімати візуальну історію однієї та чи не найвідомішої родини світу? Унікальний досвід королівського фотографа Getty Images Кріса Джексона – у спецпроекті MBR
ТЕКСТ: Анна Давидова
Іноді один-єдиний знімок може розповісти історію набагато цікавіше, глибше і яскравіше за тисячі слів друкованого чи закадрового тексту. Ба більше – передати не просто інформацію, а й відчуття моменту, причетності до події, що відбувається просто зараз у будь-якій точці світу або що відбувалась у минулому. Наш спеціальний проект «Історії, що змінюють світ» у партнерстві з Global Images Ukraine – українським представництвом найбільшої цифрової медіаплатформи Getty Images – саме про це. Про правдиві історії без ретуші та фальші. Про людей – таких, які вони є. Про події, котрі привертають загальну увагу. Одним словом: про все те, про що ніяк не розповісти без якісних і легальних зображень – найважливішого інструменту візуального сторітеллінгу. Такі знімки – ключі від дверей до уваги та серця аудиторії. І Getty Images допомагає ці ключі підібрати.
«Щороку ми знімаємо понад 160 тис. заходів, і не буде перебільшенням сказати, що події, пов'язані з британською королівською родиною, – своєрідні діаманти в нашій короні», – каже Ліза Марі Рей (Lisa Marie Rae), Senior Director of entertainment and global video компанії Getty Images.

Королівська родина – зірки із зірок: за словами Лізи Марі, останніми двома десятиріччями герцог та герцогиня Кембриджські (зазвичай – принц Вільям і Кейт Міддлтон) «побили» за кількістю завантажених у базу агентства знімків навіть таких суперзнаменитостей, як Бейонсе та Дженніфер Лопес. Щоправда, протягом останніх шести років вони поступилися лідерством іншій королівській парі – герцогу і герцогині Сассекським (принцові Гаррі й Меган Маркл). Цікавість до останніх підігріло народження торік їхнього первістка Арчі, а ще – «мегзіт»: бунт вінценосної пари проти тиску родини та гніту королівських обов'язків не лише став кандидатом на внесення до словників англійської мови як нове слово, але ще й вивів Меган Маркл у ТОП-5 тем пошуку в Getty Images. І це у часи пандемії, коли, здавалось би, всім узагалі не до того! Втім, із цим «здавалось би» не все так просто, як видається. «Стежити за королівськими новинами у такі часи, як зараз, – насправді своєрідне відволікання й полегшення», – пояснює Ліза Марі дивовижний інтерес людей у всьому світі до розважального преміального контенту. Але ж як такий контент створюють?

Найкраще про це, мабуть, знає Кріс Джексон (Chris Jackson) – репортер найрідкіснішої спеціалізації, от уже понад 17 років він – королівський фотограф Getty Images. «Коли дивишся на знімки королівської родини, розумієш, що вони по-справжньому милі, отримуєш заряд позитиву. Наприкінці будь-якого дня у світі так багато поганих новин, а ти можеш бути частиною чогось приємного та радісного для всіх, це дуже й дуже приємно», – каже Джексон про те, в чому вбачає головну важливість і цінність своєї роботи.

Якби не пандемія, справ у нього була б сила-силенна – на другу половину літа у королівської родини припадає багато визначних дат. Зокрема, день народження герцогині Камілли (17 липня), день народження принца Джорджа (22 липня) і день народження герцогині Меган – 4 серпня. Та карантинним обмеженням коряться навіть вінценосні персони... Проте навіть у часи, коли пишні святкування недоречні, завдяки величезним архівам Getty Images можна згадати, яка вона – сучасна казка про принцес та принців. І отримати задоволення, милуючись нею на таких яскравих, живих й креативних знімках Кріса.
Кріс Джексон зі своєю книжкою про життя королівського фотографа «Сучасна монархія» (Modern Monarchy)/Photo by David M. Benett/Getty Images
За освітою Кріс – психолог, і, можливо, саме хороші знання людської природи допомогли йому з часом стати практично рідною людиною для такої непростої родини, як Віндзори. Джексон зізнається, що завжди був «артистичною натурою»: навчаючись в університеті, він увесь вільний час знімав, а власний підвал перетворив на темну кімнату для проявлення фотографій. Ну й після вишу цілком віддався цій справі. «Я починав працювати у Getty Images як помічник менеджера з продажів, але мріяв бути фотографом, – згадує Кріс. – Постійно знімав: після своїх змін, у вихідні. І ось нарешті отримав роботу мрії – причому одразу взявся до розроблення «королівської» ніші».

Якщо здається, що знімати королів – означає повсякчас відвідувати світські раути та прийоми на найвищому рівні, то це далеко не так. Наскільки далеко, Кріс зрозумів майже одразу – після однієї зі своїх перших «королівських» зйомок, що відбувалася у Малаві.
Витончена білявка на фото – особа королівської крові: Метте-Маріт, кронпринцеса Норвегії, дружина спадкоємця престолу, кронпринца Хокона. Та як бачите – ані корони, ані балів, ані пишної сукні. Натомість – нескінченні зустрічі зі знедоленими і візити до клініки, яка переповнена ВІЛ-позитивними та хворими на СНІД людьми. І на них Кріс завжди був із принцесою, адже обов'язок королівського фотографа – бути там, де його «суверен».

Джексон дедалі більше займався королівськими зйомками. «А від заручин герцога та герцогині Кембриджських (листопад 2010 року. – MBR) це перетворилось на цікаву роботу на повний день», – каже він.
З часу заручин Вільяма і Кетрін Кріс Джексон остаточно перейшов у статус королівського фотографа/Photo by Chris Jackson/Getty Images
Сапфір в оточенні діамантів – знаменита каблучка із заручин, яка дісталася Кетрін «у спадок» від принцеси Діани, матері принца Вільяма/Photo by Chris Jackson/Getty Images
Дві пари – одна каблучка. Діана і Чарльз: Photo by Tim Graham Photo Library via Getty Images. Кетрін та Вільям: Photo by Chris Jackson/Getty Images
Проте робота Кріса Джексона не просто цікава, вона ще й дуже відповідальна. «Фотографувати королівську родину – аж ніяк не те саме, що знімати селебриті, адже ти твориш історію», – підкреслює він.

Так, приміром, камера Кріса вписала в історію одну з перших «загальнодоступних» сторінок спільного життя принца Гаррі та Меган Маркл. «Саме я презентував світові Меган!» – гордовито каже Джексон, маючи на увазі знімки, зроблені ним у вересні 2017 року, коли Маркл приєдналася до принца під час його офіційного візиту на Ігри нескорених (Invictus Games) у Торонто – міжнародні спортивні змагання колишніх і діючих військових, котрі стали інвалідами, що проводяться в різних країнах від 2014 року за ініціативою Гаррі.
У мирний, «нековідний» час життя королівського фотографа цілковито підпорядковане розкладу вінценосної родини. Кріс називає Віндзорів «створіннями звички»: «Є королівський розклад – певні, дуже традиційні події, які відбуваються щороку в той самий час. І ти знаєш, що, як, коли та де буде». Утім, попри всю цю передбачуваність, життя королівського фотографа – насправді життя на валізах. Королівська родина постійно у роз'їздах, і Джексон невідступно їде за ними світом. «Підготовка – ключ до будь-якої королівської появи на публіці. Не можна зробити знімок, якщо ти «не там». І не можна зробити хороший кадр, якщо ти не приїхав заздалегідь, – розповідає Кріс. – Подорожі – основна частина моєї роботи. За ці роки я багато поїздив світом: від Галапагоських островів до Папуа Нової Гвінеї, Японії, Соломонових островів, Арктики та багатьох інших місць. Зазвичай намагаюсь бути на місці за кілька годин до того, як там з'явиться королівська персона, – аби вивчити локацію, маршрути, поговорити з офіційними особами і переконатись, що я цілковито поінформований щодо «хореографії» події».
«Це одна з найкращих робіт у світі з погляду зустрічі з цікавими людьми, – зізнається Кріс. – І я зараз не лише про селебриті. Мені дуже пощастило». Хоча є і підводні камені. «Королівський графік і ваш особистий графік часто суперечать один одному: наприклад, потрібно вирушати в офіційне турне, і водночас відбувається весілля ваших друзів, – розповідає Джексон. – А ще спина... Це фізично важка робота – постійно треба самому носити купу обладнання, тому одного разу неминуче починаються проблеми. Ти ледве можеш ходити, й потрібно знайти собі доброго остеопата».

Окрім королівського розкладу життям фотографа Її Величності також керує «закон Мерфі». «Коли щось може зламатись, воно обов'язково зламається. Тож необхідно бути готовим до всього та все мати про запас», – філософськи зазначає Кріс. Най-найпотрібніша річ у поїздках – це, на його думку, сім-карти: «Зняти фото – пів справи, головне – оперативно переслати його в офіс, до нашої неймовірної команди редакторів, аби клієнти буквально відразу ж мали доступ до контенту. Тому повсякчас бути на зв'язку – найважливіше. Часто в мене із собою кілька сім-карт: коли з однією щось не так, беру іншу. А ще мастхев у королівських поїздках – вода та крем від засмаги». Справді, Віндзори чомусь регулярно відвідують спекотні екзотичні країни. І нескладно собі уявити, як це важко – вештатися туди-сюди у +40 й вище за невгамовними королівськими особами, тягаючи на собі купу камер і об'єктивів. Але, дивлячись на знімки Кріса, розумієш: воно того все ж таки варте!
Розповідаючи про найпам'ятніші епізоди поїздок, Кріс згадує випадок на відкритті центру для слонів у найбільшому британському зоопарку Whipsnade: «Це був дуже сюрреалістичний ранок. Раптом королева вирішила, що сама піде вперед і нагодує азійську слониху на ім'я Донна (для довідки: довжина тіла індійського слона – 5,5-6,4 м, хвоста – 1,2-1,5 м, самки цього виду важать у середньому 2,7 тонни. – MBR). Усі дуже занервували – особливо герцог Філіп. А королева посміхнулася герцогу, витягла з кишені банан і запропонувала його Донні. Слониха обережно простягла хобот та узяла фрукт. Це був незабутній і водночас дуже кумедний момент, а знімок, що вийшов, – безумовно, один із найнезвичайніших у моїй колекції!»
Ось вона – воістину королівська відвага!/Photo by Chris Jackson/Getty Images
Але жодні поїздки та слони не зрівняються за епічністю з головними королівськими подіями – весіллями! Кріс Джексон знімав обидва «весілля століття»: спершу – принца Вільяма і Кейт Міддлтон, а потім – принца Гаррі й Меган Маркл.

«Такі моменти «роблять» мою роботу, – зізнається фотограф. – Звісно, це неймовірно тисне – знати, що цієї самої миті за цією самою парою у прямому ефірі спостерігають два мільярди людей. Але це ж величезний привілей: ти просто тут, у першому ряду! І в тебе кілька миттєвостей, аби зловити ТОЙ САМИЙ кадр, якого не буде ні в кого більше. Проте важливо розуміти: події такого рівня – командна робота. В нас є неймовірна команда редакторів у Getty Images, що за лічені секунди передавала всьому світу знімки, котрі робили понад 30 фотографів, включно зі мною. І справжня честь – бути частиною таких моментів. Ці обличчя житимуть у підручниках історії».
Весілля Вільяма і Кетрін у прямому ефірі по ТБ спостерігали 2 млрд людей у 180 країнах світу/Photo by Chris Jackson/Getty Images
Вінчання принца Гаррі й Меган за оцінками телеекспертів дивилися гірше, та однаково загальносвітова аудиторія геть точно перевалила за 1 млрд осіб!/Photo by Jane Barlow/PA Images via Getty Images
Життя Кріса Джексона вже майже 20 років нерозривно пов'язане з життям королівської родини. Можна сказати, що в якомусь розумінні він навіть «породичався» з Віндзорами: його дружина, Наташа Арчер (Natasha Archer) – стиліст герцогині Кембриджської Кетрін; але розповідати подробиці про свій шлюб, як і розкривати специфіку протоколу королівської зйомки та багато інших речей, Джексон не має права – NDA.
Кріс Джексон і Наташа Арчер/Photo by Karwai Tang/Getty Images
Така близькість до сім'ї дозволяє йому відчути своїх героїв і робити знімки, котрі по-справжньому розкривають їхню натуру, тонкощі взаємин. Як, наприклад, оцей кадр із Гаррі та Меган, що йдуть під дощем і світяться коханням, що свого часу буквально заполонив ЗМІ й соцмережі.
«Це була ідеальна мить – випадок, що з'єднав усі елементи знімка. Справжній успіх для будь-якого фотографа!» – розповідає Джексон про цей кадр/Photo by Chris Jackson/Getty Images
«Бути королівським фотографом – означає комбінувати формальні та неформальні знімки, документуючи життя родини цілком», – каже Кріс.

Утім, у нього, королівського фотографа, є й королівський конкурент у цій справі. Точніше, конкурентка. А саме – герцогиня Кетрін: вона фотограф-любитель, в якої притому виходять дуже-дуже непогані знімки.
Посміхаймося – зараз звідси вилетить королівська пташка!/Photo by Chris Jackson/Getty Images
Але Джексон такою конкуренткою лише втішений: «Герцогиня Кембриджська – захоплений фотограф. Вона зробила кілька прекрасних, природних і живих знімків своїх дітей. Та й хто міг би зняти їх ліпше, ніж та, хто знає їх ближче за всіх? Не думаю, що їй знадобляться будь-які професійні поради від мене! Нещодавно герцогиня взяла на себе патронат Королівського фотографічного товариства – престижну посаду, котру королева Єлизавета II обіймала 67 років. І це не лише чудовий приклад спадкоємності, а ще й вибору до душі, адже такий патронат відображає її справжні захоплення та таланти».
Втім, світлини дітей Кетрін – принца Джорджа та принцеси Шарлотти, – зроблені Джексоном, теж ну ніяк не назвеш невдалими!/Photo by Chris Jackson/Getty Images
Як Крісу десятиліттями не набридає знімати тих самих людей? «Річ у тому, що всі члени королівської родини дуже різні, – пояснює він. – І добре, що їх так багато. Напевно, якби мені роками доводилося знімати лише одну людину, я б і справді занудьгував».

Хоча, видається, він трохи лукавить, адже якби цією однією людиною була Її Величність – ну як тут занудьгуєш! Тільки подивіться, якою різною її бачив – і показував світові – Кріс за ці роки.
Загалом, усе можуть королі – зокрема бути не іконами, а живими, емоційними та часом дуже кумедними людьми. І завдання королівського фотографа – вміти це побачити й передати, аби давати людям позитивні емоції та трішки тих самих казок про «королів-королев з якогось царства, не з нашого господарства», за котрими ми однаково скучаємо, навіть коли вже стали дорослими.

А роблять цю казку бувальщиною високі технології та злагоджена командна робота Getty. «За останні кілька десятиліть у цьому бізнесі відбулися величезні зміни – в першу чергу технологічні, – каже Кріс Джексон. – Сьогодні люди очікують побачити знімки набагато раніше, ніж було заведено колись. Це продиктоване нинішнім 24-годинним циклом життя новини – люди розраховують, що світлини з'являтимуться в них буквально у режимі реального часу. І завдяки технологіям це справді можливе: зображення сьогодні пересилаються просто з камери. Я працюю з фантастичною командою віддалених редакторів у Getty Images, котрі в деяких випадках можуть передавати зображення по всьому світі клієнтам і ЗМІ за 30 секунд!» А ще редактори Getty збирають усі ці фото в дивовижні архіви та колекції, і завдяки їм навіть зараз – у світі, що буквально завмер та став бідний на яскраві, позитивні візуальні події, – однаково можна розповідати історії, котрі захоплюють і відволікають. Як, сподіваємося, захопили та відволікли вас зараз ми.
Текст: Анна Давидова
Дизайн: Олексій Панов
Більд-редактор: Андрій Поліщук
Фотоматеріали: Getty Images
Для підготовки тексту використано матеріали: вебінар Behind the Lens Series: Royal Photographer Chris Jackson; Vogue; The Insider; Tatler
Літературні редактори: Марина Дерська, Дар'я Дерська
Редактор спецпроекту: Анна Давидова