Хатіко так не чекав на господаря, Пенелопа так не чекала на Одіссея, навіть Почекун так ні на кого не чекав, як українські глядачі чекають на «Мавку». Зараз, коли вже відомо, що прем'єра повнометражного мультфільму «Мавка. Лісова пісня» студії Animagrad відбудеться наступного року, питань про проект набагато більше, ніж відповідей. А після прем'єри офіційного тизер-трейлера всі ці питання, що накопичились як у масової аудиторії, так і у професійного співтовариства, повернулися в публічне поле. Ба більше – до них додались нові.
мавка берегиня лісу
Чому мультфільм досі не вийшов і чи вийде хоч коли-небудь? Навіщо змінили зовнішність Мавки та чи фінальну версію нам показали цього разу? Які «вільності» дозволили собі творці, адаптуючи твір Лесі Українки? Чи співатимуть герої, як у проектах Disney, і чи правда, що американська студія якимось чином причетна до українського мультфільму? Чому складна та коштовна 3D-анімація створюється без копродакшен-партнерів? Навіщо випускати забрендовані Мавкою продукти, коли до старту в прокаті ще невідомо скільки?.. Будь-яка інформація, що з'являлася про мультфільм, миттєво обростала домислами, чутками й інтерпретаціями, спотворюючи реальну картину та формуючи в майбутніх глядачів помилкові очікування. Ми вирішили розвіяти всі міфи, відповісти на всі питання й показати, як же насправді створюється найочікуваніший без перебільшення український кінопроект.
А допоможуть нам у цьому люди, що очолюють велику команду «Мавки» (у колажі – зліва направо): продюсери Анна Єлісєєва й Єгор Олесов, керівник 3D-виробництва Андрій Міліцький, продюсер Ірина Костюк, артдиректор Крістіан Коскінін і режисер Олег Маламуж.
Як стало відомо в день виходу тизер-трейлера, прем'єра анімації відбудеться 2022 року. Перша інформація про мультфільм з'явилася 2015-го – і розібратись, як за цей час розгорталися виробничі процеси, виявилось не так просто: одні відбувалися паралельно, накладаючись один на інший, другі потребували перероблення, ускладнюючи або відкладаючи пов'язану з ними іншу роботу, треті гальмувала пандемія, четверті змінювалися під впливом бюджету...
І так до нескінченності.
«Грубо кажучи, років зо два тривав девелопмент, потім паралельно запустився препродакшен, а ще через три роки стартував продакшен – але препродакшен тривав, а девелопмент фіналізувався», – пояснює Єгор Олесов те, що зрозуміло продюсерам, та для непосвяченої аудиторії має вкрай заплутаний вигляд.
Що ж, спробуємо візуалізувати основні етапи виробництва (але пам'ятаймо, що таким лінійним, як на картинці, процес можна вважати з великою натяжкою):
ЗАВЕРШЕННЯ ВИРОБНИЦТВО
3D-АССЕТІВ; АНІМАЦІЯ ВСІХ ЛЕЙАУТІВ
2021
ЗАПИС ЗВУКУ,
ЗАПУСК ВИРОБНИЦТВА МУЛЬТА В 3D
2020
ПЕРЕРОБКА СЦЕНАРІЮ
І 2D-АНІМАТИКА
2019
ЗАПУСК СТВОРЕННЯ
2D-АНІМАТИКА
2018
ВИХІД ТІЗЕРА, ПОЧАТОК МІЖНАРОДНОГО АЖІОТАЖУ ПАРАЛЕЛЬНО ПИШЕТЬСЯ СЦЕНАРІЙ,
РОЗРОБЛЯЄТЬСЯ ОБРАЗ І ЗОВНІШНІСТЬ МАВКИ
2017
2016
ГЛИБОКИЙ ДЕВЕЛОПМЕНТ, СЦЕНАРІЙ
2014
НАПИСАННЯ БРИФУ
ПОШУК СЦЕНАРИСТІВ, ОБРОБКА ЗАЯВОК
2015
З огляду на технічні особливості створення 3D-анімації безпосередньо виробництво починається лише після створення 2D-аніматика. До нього розробляються образи та зовнішність персонажів, пишеться сценарій.
А в разі «Мавки» – ще й переписується. «Чому все набагато довше, ніж видається, – пояснює Ірина. – Коли написаний сценарій, запускається аніматик – 2D-версія всього мультфільму за сценарієм. Наш аніматик вийшов дуже довгим – пішов процес скорочення. По суті, ми написали новий сценарій, на що пішов іще майже рік роботи. Переписуєш сценарій, переробляєш аніматик і, тільки коли виходиш на потрібний хронометраж, починаєш рахувати бюджет. А коли бачиш, що бюджет більший, ніж потрібно – починаєш спрощувати сцени. Або шукаєш додаткове фінансування... 2D-аніматик був завершений наприкінці 2019-го, на початку 2020-го ми планували записати звук (не фінальний, а необхідний для анімації героїв. – MBR), і лише тоді починається процес виробництва всього мульта у 3D. Тобто, по суті, виробництво стартувало рік-півтора тому». «Відчутний рух почався з 2017 року, – додає Анна Єлісєєва. – Насправді, не так уже й довго для великого повнометражного проекту. Та сама Disney, що робить мультики з 1930-40-х, п'ять-сім років виробляє кожну повнометражну анімацію – з її-то ресурсом».
«Визначмося з термінологією, – коментує таймлайн Ірина Костюк. – Є процес девелопменту, є процес виробництва. Якоїсь миті Созановський (Сергій Созановський, співзасновник FILM.UA Group. – MBR), знаючи, як я ношуся з драмою «Лісова пісня», запропонував зробити за цим твором анімаційний фільм. Ось ідея. Її можна датувати 2014 роком. Та чи вважати це офіційним стартом проекту? Проект може девелопитися десятки років, від появи ідеї до якихось конкретних кроків може минути багато часу. І це залежить від стратегії групи, від фінансування, від чого завгодно. У нашому кейсі від моменту «а зробімо» до початку виробництва спливли роки – ми повільно розкачувалися. Крім того, у той час уже провадилась робота над мультфільмом «Викрадена принцеса», і зрозуміло, що паралельно ніхто б не пішов ручками робити «Мавку», просто забракло б ресурсів.
«Відчутний рух почався з 2017 року – насправді, не так уже й довго для великого повнометражного проекту. Та сама Disney, що робить мультики з 1930-40-х, п'ять-сім років виробляє кожну повнометражну анімацію – з її-то ресурсом»
На сьогодні виробництво «Мавки» перебуває на етапі роботи з лейаутами, анімацією та збирання фінальних сцен. Завершене виробництво всіх 3D-асетів (кожна квіточка, травинка, кожен листочок на кожному дереві – це асет у 3D-моделі). «У «Мавці» дуже багато ефектів, фішечок, – каже Єгор. – Здавалося б, хіба важко додати одну деталь? Але технологічно спливає величезна кількість нюансів, які здорожують усю анімацію з персонажем утричі. З іншого боку, саме завдяки таким речам проект буде дуже видовищний».
Творці зізнаються, що «Мавка. Лісова пісня» – великий крок уперед і для студії Animagrad, і для всієї української індустрії. А з яких викликів, завдань, складнощів і перемог він складався – ми детально розповімо в наступних частинах спецпроекту. Для зручності читання він розбитий на тематичні блоки: про Мавку як персонажа, про розроблення історії та всіх укладених у неї смислів, про безпосередньо анімацію та, звісно, про маркетинг і промо.
Усупереч поширеній думці, що забагато промо не буває, а увага аудиторії ніколи не буде зайва, саме підвищена цікавість до проекту та передчасне інформування глядачів про нього зле пожартували з творців «Мавки»
Створення світу, в якому живуть персонажі «Мавки», потребує не менших зусиль, ніж створення головної героїні, адже з погляду анімації буквально кожна травинка тут – сама собою цілий світ
Буквально з першого пресрелізу про «Мавку» творці звертали увагу на те, що їхня історія не екранізація драми-феєрії «Лісова пісня», аби не сформувати в аудиторії помилкових очікувань. Але як пройти шлях від класичного твору – складної, сповненої міфів, лірики, дуже «дорослої» казки – до мультфільму для сімейної аудиторії?
Промо:
кейс «Як прокинутися знаменитими»
Робота аніматорів:
наука та магія
Розроблення ідеї та історії: «Я в серці маю те, що не вмирає»
Створення образу:
така різна Мавка
Після виходу тизер-трейлера багатьох цікавило питання: чому Мавка змінилася? На постері 2016 року вона одна, в першому тизері – інша, а в новому відео – взагалі третя... Насправді образ без перебільшення народжувався в муках, а все для того, аби зробити максимально якісну анімацію та сподобатись глядачам будь-якого віку
Редактори спецпроекту: Анастасія Рахманіна, Анна Давидова
Тексти: Анастасія Рахманіна, Анна Бєлікова
Дизайн: Андрій Поліщук
Фотоматеріали: Андрій Поліщук, пресслужба FILM.UA
Літературний редактор: Марина Дерська